onsdag, juli 6

Bruce Parry i Amazonas

 Jag och min Sambo, Jimmy har i veckan kollat igenom alla sex avsnitt av programmet Bruce Parry i Amazonas på SVT play.

Han börjar sin resa i norra Anderna vid de små floderna som sedan blir en del av den gigantiska amazonasfloden. Han bor i olika byar. I början uppe i bergen för att sedan bege sig mot amazonas regnskog och tillslut till slätterna där den skövlats. Resan slutar inte fören han når havet! Under sin resa är han otroligt neutral. Han följer med de olagliga guldgrävarna, på olovligt fiske och under kokainförberedelser. Samtidigt följer han polisen i deras arbete emot samma olagliga aktiviteter och med forskarna som jobbar för att bevara skogen, och floden.

Jag älskar den här serien. Bruce är så mysig att man bara vill packa ner honom i en väska och ta med honom hem! Som sagt gillar jag hur neutralt han håller tonen. Han dömer ingen, han skingrar olika kulturer längs vägen med en otrolig känsla.
Äventyraren och före detta marinsoldaten Bruce Parry, känd från programserien "Den främmande jägaren" (Tribe), beger sig ut på en episk resa längs Amazonfloden, som med sina 6000 kilometer är världens mäktigaste flod.
Ni har verkligen missat nåt om ni inte sett den här serien!
Nästa gång jag åker till Brasilien ska jag till Amazonas, men nu vet jag vilken del av floden jag vill befinna mig på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar