tisdag, januari 5

Vargjakt i Sverige

Jag tycker inte att det är ok att skjuta varg i Sverige. Jag kan förstå om det är en jägares dröm att få skjuta en varg men det är inte som så att det kryllar av dom. Varg finns utspritt på hela jordklotet men de som lever i Sverige är en egen underart av vargstammen, nominatrasen Canis lupus lupus. Dvs en Klart utrotningshotad sådan. Sist jag kollade är det inte okej att döda ett utrotningshotat djur, eller plocka en utrotningshotad blomma. När vargen fridlystes i sverige 1966 så fanns det färre än 10 individer kvar och det var inte så att de ökade i antal. Nej, de blev färre, bara en eller två kvar uppe i norrland. Men det är kanske så vi vill ha det även idag?

Från Finland och Norge invandrade en del vargar som gjorde att vargstammen i Sverige ökade trots att de aldra flesta sköts under tjuvjakt. Idag finns det ca 220 vargar samanlagt i Sverige och i Norge. (De finska vargarna är inte samma som i Sverige och Norge) Man får skjuta 27. Det är hela 12 procent av alla vargar i hela Sverige och hela Norge och det är skott mot ett UTROTNINGSHOTAT DJUR! Vargstammen starkare än den varit på hundra år, men för det betyder det väl inte att man kan börja skjuta dom? Det är ju fortfarande är en svag population.
Varför är människan så rädd för vargen? Varför kan inte den få leva ostört till den dagen då stammen är såpass stark att det finns rum att skjuta av en del? Om det helt plötsligt bara skulle finnas 220 älgar kvar i landet skulle det inte låta "Skjut dom för allt vad vi har!". Ja, det är sant. Varg tar en del hundar under året, men vilka hundar är det som oftast drabbas? Det är helt enkelt en risk att ta med sin jakthund ut i skogen där den ska hjälpa en att spåra upp det djur man planerar att döda.

Agrias statistik (70% av hundförsäkringarna var tecknade i agria) är den att åren 2000 - 2005 dog 78 hundar av rovdjur medans 135 stycken dog av vådaskott. Man kanske skulle vara mer rädd för andra jägare än vargen?

Citat av viltbiolog Olof Liberg, SvD 14/7 -01
"Att sätta sig i bilen och åka till någon av de hundratals informationsmöten jag har hållit om varg är mer riskfyllt än att ströva omkring i ett vargrevir ett helt liv"

Jag har nog fått fram min synpunkt, att jag inte tycker att det är okey att skjuta av varg i Sverge idag. Jag är inte emot jakt bara den bedrivs på rätt sätt, och detta är enligt mig oerhört korkat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar